تشدید کنترل حجاب اجباری در ایران

پس از اعتراضات گستردهای که پس از بە قتل رسیدن ژینا امینی به وقوع پیوست، دولت ایران تلاش می‌کند تا کنترل خود را بر زنان افزایش دهد.

طبق گزارش‌های جدید، از امروز به بعد، کسانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند، تذکر دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، مجازات می‌شوند. هشدار داده شده است که از امروز به بعد، در تهران، پایتخت ایران، کنترل حجاب تشدید خواهد شد.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرد که در پایتخت، کنترل حجاب در مکانهای عمومی به شدت اجرا خواهد شد. او همچنین بیان داشت که طرح نیروی انتظامی برای تشدید برخورد در زمینه حجاب اجباری آغاز شده و «افرادی که به هشدار‌های قبلی پلیس توجه نکردند، از امروز به صورت ویژه در سطح شهر مورد تذکر قرار می‌گیرند و نسبت به آن‌ها اقدام قانونی انجام می‌شود.»

طبق اطلاعات بدست آمده و به اشتراک گذاری ویدیوهای مختلف در رسانه مجازی،‌ مشخص می‌شود که در برخی مناطق ایران و روژهلات کوردستان اعمال خشونت آمیز ماموران برعلیه زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند تشدید شده است. 

امروز در شهر کرماشان ماموران تلاش کردند که یک زن را به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری دستگیر کنند اما این کار با واکنش خلق روبرو شده است و اهالی کرماشان مانع از آن شده‌اند که این زن را دستگیر کنند و برعلیه ماموران نیز شعارهایی سرداده شده است.
شایان ذکر است که علی خامنە ای، در خطبه نماز عید فطر، خواستار اقدامات قاطع علیه عدم رعایت حجاب اجباری شده بود. ممکن است اعمال فشار قانونی، نتایجی گسترده‌تر از اعتراضات سال‌های گذشته با خود به همراه خواهد داشته باشد. همچنین ممکن است که تاثیرات اجتماعی عمیق‌تری برجای گذارد.